Schaken populair bij de Jeugd

[Origineel verschenen op 29/01/2023 op de website van SV Rivierenland]

Recordaantal deelnemers 15e Burgerweeshuis Jeugdschaaktoernooi Tiel

Organisator Dirk van Zetten, van de Schaakvereniging Rivierenland, kon zijn geluk niet op! Maar liefst 28 teams deden op 25 januari mee aan het 15e Burgerweeshuis Schoolschaaktoernooi, dat is genoemd naar de vaste hoofdsponsor. Inclusief reserves, die vaak ook meespeelden, namen zo’n 130 kinderen mee. De jongste vierde zijn 7e verjaardag. Dan waren er ook nog tal van ouders en leerkrachten die met hun kinderen meeleefden en hen aanmoedigden. Ze zorgden voor extra sfeer en reuring in de speelzaal van Basisschool Floriant. Mede-organisator Hans van Tussenbroek, leerkracht bij Floriant, had met een vooruitziende blik meer zaalruimte vrijgemaakt en extra stoelen en tafels laten neerzetten. Het paste allemaal maar net.

Record,  Traditie en Jubileumjaar

Het was alweer de 15e keer dat het Schoolschaaktoernooi werd georganiseerd, nadat in het in de Coronajaren 2021 en 2022 geen doorgang kon vinden. Gelukkig kon de traditie nu weer worden voortgezet. Extra verheugend dat in 2023 een record aantal teams meedeed. Waar die stijgende populariteit aan te denken is, blijft giswerk. Is door Corona de populariteit van bordspelen toegenomen? Is de jeugd uitgekeken op computergames en Tik-Tok? Zijn het de successen van de Nederlandse Grootmeesters Giri en Van Foreest, die tot de verbeelding spreken? Is het de groei van het Meisjesschaak en het succes van de Netflix-serie ‘Queens Gambit’? En/of komt het toch gewoon doordat de basisscholen in Tiel en omstreken ‘schaakminded’ zijn en er veel schaaklessen worden gegeven?

2023 is ook een jubeljaar omdat de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) 150 jaar bestaat en dit jaar veel activiteiten stimuleert of organiseert met als thema “Schaken kent geen grenzen”. Jeugd- en schoolschaak is een belangrijk speerpunt in dit jubileum.

Nederlands Kampioen Jeugdschaak, deed ooit mee aan Burgerweeshuis Toernooi.

Toevallig of niet was opvallend het bezoek van, de 18-jarige Arthur Maters. Hij is tweemaal Jeugdkampioen Schaken van Nederland, tweemaal Kampioen Jeugdteams van Nederland en hij vertegenwoordigde ook Nederland in Internationale schaaktoernooien. Zo’n tien jaar geleden deed hij ook mee aan het Burgerweeshuis toernooi, dat hij nu bezocht om goede oude herinneringen op te halen en bekenden, zoals zijn vroegere onderwijzer, weer te zien. Hij ontkwam er niet aan dat de jeugd selfies met hem maakte. In een vraaggesprek (zie elders op deze website) haalde hij zijn herinneringen aan het Burgerweeshuis Schaaktoernooi op. Ook vertelde hij wat er bij komt kijken om een goede schaker te worden. Arthur was een aantal jaren lid van de Schaakvereniging Rivierenland totdat hij te goed werd. En hij beval jeugdige schakers en hun ouders de deelname aan de Schaaktraining aan die de Schaakvereniging in Tiel na de Corona-dip weer wil gaan starten.

Spannend tot het eind,  De Distelvlinder 1 wordt kampioen

In de finaleronde deed Arthur Maters de eerste zet voor zijn oude school ‘De Blinker’. Het hielp net niet voldoende om zijn oude school aan de eindzege te helpen. Als altijd leverde het Burgerweeshuis Schoolschaaktoernooi een spannende eindstrijd op. De verschillen waren klein. Vier teams deelden met 4 punten uit 6 wedstrijden de vierde plaats! Als derde eindigde Floriant 2 met 4,5pt, net achter De Blinker 1, met 5 pt. De hoofdprijs werd gewonnen door het team De Distelvlinder 1, uit Culemborg, dat 5,5 punten scoorde uit 6 wedstrijden. Een hele goede prestatie! De beker voor de hoofdprijs en de Flipje-wisselbekertroffee werden van harte uitgereikt door Ray Peters van het Burgerweeshuis Tiel. Hij toonde zich namens de sponsor heel content dat dit toernooi weer was georganiseerd en dat jongens, meisjes, ouders en leerkrachten er zo van genoten.

De foto’s in de Tielenaar ziet U door op deze link te klikken: https://detielenaar.nl/nieuws/2023/01/15e-burgerweeshuis-schoolschaaktoernooi-tiel-e-o/

Andere foto’s vindt U in deze link https://photos.app.goo.gl/MzaCzmAFivzrgbk76 beginnend met prijsuitreiking

De uitslagen vind u na het artikel uit de gelderlander

Geplaatst