Rivierenland Open Rapid 2020

Hoe Spannend kan de Strijd zijn?

Verrassend winnaar 16e Rivierenland Open Schaaktoernooi

Kampioen Pieter van Ginkel weerstaat een rondenlange achtervolging. Hij eindigt in het Rivierenland  Open Rapidschaaktoernooi met 6 punten uit 7 partijen net een half puntje voor op Internationaal Meester Bruno Carlier. De in Duitsland wonende Van Ginkel gaf met de met stalen zenuwen bevochten zege een bescheiden internationaal tintje aan dit kampioenschap. Voor het eerst kruisten de schakers in dit op schrikkeldag 29 februari 2020 gehouden toernooi de degens in het gastvrije Dorpshuis in Tricht. Voor het laatst werd het gesponsord door Mettler Toledo. Het toernooi werd georganiseerd door Schaakvereniging Rivierenland.

Jimmy Geboers pakte de 3e prijs. Drie schakers van SV Rivierenland streden mee in de hoofdgroep. Ze vielen buiten de prijzen. Het meest succesvol was Berend Eikelboom op een vierde plaats met 4,5 punt. Met zijn zege op toernooifavoriet Carlier in 3e ronde was Berend de beslissende factor. Hij dwong Carlier, die het toernooi in 2011 en 2014 won hiermee tot een vier ronden durende achtervolging. Rudy Veenhoff en Hemmo Mulder eindigden op de 6e  en 9e  plaats met respectievelijk 2,5 en 2 punten.

In de B-groep deelt Rivierenlandschaker Jorge Garcia samen met de talentvolle jeugdschaker Tom van Egmond de eerste plaats met 5,5 punt uit 7 partijen. Ze speelden een sterk toernooi en eindigden een halve punt voor Marcel Pulles. Op afstand eindigde Joost van Egmond eveneens clublid van SV Rivierenland met 3,5 punt op de 4e stek.

Jeroen den Heijer won de C-groep, voor Jaap Bonninga en Henk Slaats die ex-aequo tweede werden.

U kunt de uitslagen bekijken door op deze regel te klikken

Pieter van Ginkel neemt de hoofdprijs in ontvangst