Rivierenland Open Rapid 2022

Het 17e Rivierenland Open Rapidtoernooi 2022 op zaterdag 19 maart 2022

Veel spelvreugde en gezelligheid

Toptalent Tim Grutter wint Rivierenland Open Rapidtoernooi

Het kan weer, het mag weer! Eindelijk mochten post-corona de remmen weer los. De Schakers hadden er zin in. En dat leverde het maximum aantal inschrijvingen (60) op, op het door onze vereniging  georganiseerde schaaktoernooi, in het gezellige Dorpshuis in Tricht. De deelnemende spelers waren onderverdeeld in drie klassen, waarin in 7 ronden om de prijzen werd gestreden. Vooral de jeugd deed van zich spreken.

In de Hoofdgroep maakte Tim Grutter (Amersfoort, 19 jr.) met de hoogste rating (2269) zijn favorietenrol waar. Hij werd in 2019 (voor Corona) 2e op het NK t/m 16 jr. Weliswaar moest hij in de 2e ronde een nederlaag slikken tegen onze regionale coryfee Berend Eikelboom, maar hij herstelde zich prima door verder alles te winnen. De hele tijd ging de strijd gelijk op met de 18-jarige Rembrandt Bruil (rating 2189), met wie Tim uiteindelijk de eerste plaats en het prijzengeld deelde. Door een zwaarbevochten onderling resultaat (1-0 in een zinderende partij) werd Tim tot winnaar van het toernooi uitgeroepen. De getalenteerde Rembrandt is afkomstig uit het Betuwse Elst en winnaar van diverse recente toernooien. Hij was voor het Corona tijdperk geselecteerd het EK t/m 16 jaar in Riga 2018. Onze clubschaker Berend Eikelboom won 5 van de 7 partijen en eindigde knap op de 3e plaats.

Groep B -met schakers tussen de 1800 en 1500 ratingpunten- was tot en met de laatste ronde ongemeen spannend. Mark Schenderling eindigde als eerste met 6 uit 7. Op de voet gevolgd door  Levie Nies met 5,5 uit 7. De derde plaats werd gedeeld door vijf spelers met 4,5 pt. Jorge (Mono) Garcia van SV Rivierenland begon sterk met 2 uit 2, maar viel na 7 ronden met 4 punten net buiten de prijzen. Onze nieuwe club-speler Arno van Hoof presteerde goed met 3 punte, en had nog hoger kunnen eindigen. Het Rapidschaak lijkt hem goed te liggen. Peter Brandsma (ook SV Rivierenland) begon goed, maar eindigde op de gedeelde 17e plaats met 2,5 pt., samen met onze Joost van Egmond, die slechte startte, vreesde voor de Rode Lantaarn, maar zich later goed herstelde.

In groep C – met schakers onder de 1500  ratingpunten- stal jeugdspeler Wouter Terlouw de show. Hij is 8 jaar. Wouter won afgetekend door al zijn 7 partijen te winnen. Misschien gaan we in de toekomst nog meer van Wouter horen. Generatiegenoot Ralf Sterk werd een goede tweede met 5,5. De derde plaats werd gedeeld door zes spelers. Ons nieuw verenigingslid Tycho van Muilwijk was één van die zes spelers. Een mooie prestatie.

U kunt de uitslagen bekijken door op deze regel te klikken http://uitslagen.svrivierenland.nl/sz_2122/rivierenlandopen