Rivierenland Open Rapid 2023

Spannende Strijd  18e ROR

Frank Verkooijen wint nipt A-groep

Op 25 maart 2023 was het weer zover. Een kleine 40 schakers kruisten de degens op de schaakborden in het oergezellige Dorpshuis Tricht. Regen en wind geselden daken en ramen, maar dat mocht de sfeer binnen niet deren. Jong en Oud namen deel. De jongste deelnemer was 8 jaar, de oudste 78. Meer dan verheugend was het grote aantal schakers (9) van onze eigen vereniging SV Rivierenland.

A-groep

In de A-groep eindigden drie schakers met 5 punten gezamenlijk bovenaan. Door het beste onderlinge resultaat mocht Frank Verkooijen de hoofdprijs in ontvangstnemen. Lang zag het er naar uit dat Jan Jaap Janse met de eindzege aan de haal zou gaan. In vier ronden bouwde hij minimaal een punt voorsprong op een groep van achtervolgers. In de laatste 7e ronde moest nog wel ‘even’ een half punt gescoord worden tegen belager Frank Verkooijen. Eén moment van verslapping was echter fataal en kon met winst Frank de toernooizege noteren. Na een aarzelend begin sloop Bas Spoelstra geleidelijk omhoog hij eindigde als derde met eveneens 5 punten.

Mikel Kroon verdedigde de eer van onze vereniging op het hoogste niveau. Met 1x winst en 2x remise won hij ELO-punten!

B- en C-groep

De B- en C-groep speelde samen in één groep volgens het Zwitserse Systeem. Levi Nies won gedecideerd met een punt voorsprong de B-groep. Slechts één remise hoefde hij toe te staan en wel aan Maarten Post, die tweede werd in de eindstand. Het jonge talent Hryrdra Dinanath (8jaar) won beloftevol de derde prijs met 5 punten.

Van de schare Rivierenlanders speelde Roelant Zoete lang mee voor de prijzen. Zijn nederlaag in de 6e ronde tegen Levi Nies wierp hem terug. Roelant eindigde gedeeld 4e met 4,5pt uit 7. In zijn voetsporen eindigden onze clubleden met 4 uit 7 op een gedeelde 8e plaats: Joost van Egmond (veel beter dan vorig jaar), Jorge Garcia (helemaal in zijn element met Rapidschaak), Wim Kruimer (kwam langzaam op gang) en Hein Hoekstra (weer van de partij!).

In de C-groep won Jurian de Graaf, vlak voor het talent Arish Gayen. Onze clubleden Arno van Hoof (mede-organisator), Hans Ruis, Wijnand van der Meyden en Marco van Bekkum, speelden een leuk toernooi en eindigden respectievelijk als 8e, 10e, 11e en 13e. zij scoorden verdienstelijke puntjes.

De prijzen werden uitgereikt door de voorzitter van SV Rivierenland, Arian van Weerden. Hij dankt ook Rudy Veenhoff, Arno van Hoof en André van der Aart voor de goede organisatie van het toernooi.

U kunt de uitslagen van de a groep bekijken door op deze regel te klikken

U kunt de uitslagen van de b en c groep bekijken door op deze regel te klikken

Winnaars:

2023Frank Verkooijen
2022Tim Grutter2020Pieter van Ginkel
2019Herman Grooten (IM)2018Daniël Schenkeveld
2017Mark van der Werf (IM)2016Frank van der Put
2015Bas van Esch2014Bruno Carlier (IM)
2013Stefan Bekker (FM)2012Sander van Eijk (IM)
2011Bruno Carlier (IM)