Rivierenland Open Rapid 2024

Streekgenoot Arthur Maters wint het 19e Rapid Rivierenland Open Rapid schaaktoernooi

Met een nipte voorsprong mocht Arthur Maters de hoofdprijs van het Rivierenland Open Rapidschaaktoernooi in ontvangst nemen. Het toernooi dat voor de zoveelste keer door de Schaakvereniging Rivierenland werd georganiseerd in het oergezellige dorpshuis in Tricht. Dertig schakers namen deel. De 20-jarige voormalig Nederlands kampioen jeugd (twee keer!) groeide op in de regio Tiel (Erichem en Beusichem) en was de gedoodverfde favoriet.
Lang leek de eindzege echter buiten bereik. Meteen in zijn eerste partij liep Maters tegen een verrassende nederlaag aan tegen de uiteindelijke tweede prijs winnaar David Berendsen. Na een spannende inhaalrace haalde Maters pas in de laatste ronde de buit binnen. Hij kwam met 6 punten langszij koploper Berendsen. Door een minimaal verschil in weerstandspunten, werd Maters winnaar. Derde werd Harko Bouwens, die ook lang kans maakte op de hoofdprijs, tot hij tegen Maters het onderspit dolf.
Het is voor het eerst dat een (oud) lid van de SV Rivierenland won. Clubleden Roelant Zoete (Geldermalsen) en Henk Spies (Culemborg) speelden verdienstelijk en eindigden beiden met 3,5 punten in de middenmoot.

Aan Zet: winnaar Arthur Maters (rechts) Rivierenland Rapidschaaktoernooi 2024

De B-poule werd met afstand gewonnen door Jurrian de Graaf. Ook toen de buit al binnen was, kon hij in de laatste ronden de verleiding tot salon-remises weerstaan. En won hij alle zeven partijen (!). Albert Sluiter uit Tiel was niet helemaal tevreden over zijn spel, maar eindigde toch op een mooie gedeelde derde plaats, samen met o.a. Dominique Kroon (Neerijnen), Tycho van Muijlwijk (Tricht), Arno van Hoof en tiener Emil van Dalen (beiden Geldermalsen). De jongste deelnemer Yoeri Scholte (nog geen 12) eindigde knap in de middenmoot. Bijzonder leuk was de deelname van de senioren Jan Harteman (82jr, Buren) en Hans Schutz (Ochten). Beide oudgedienden eindigden in de achterhoede, maar genoten als vanouds.

Selecteer deze regel om alle uitslagen te zien. Selecteer aan de linkerkant de gewenste groep A of B en de weergave

Winnaars:

2023Frank Verkooijen 2024 Artur Maaten
2022Tim Grutter2020Pieter van Ginkel
2019Herman Grooten (IM)2018Daniƫl Schenkeveld
2017Mark van der Werf (IM)2016Frank van der Put
2015Bas van Esch2014Bruno Carlier (IM)
2013Stefan Bekker (FM)2012Sander van Eijk (IM)
2011Bruno Carlier (IM)